"De familie houdt alle opties open," aldus een woordvoerder
van Karmann tegen de krant. Er zouden al onderhandelingen worden gevoerd met
geïnteresseerde partijen. Een besluit over een eventuele verkoop zal echter
nog niet deze maand worden genomen. Het bedrijf uit Osnabrück is vooral
bekend van de tweedeurs sportwagen Karmann Ghia, die tussen 1955 en 1974
werd gebouwd.
Karmann heeft last van het uitblijven van vervolgorders van
autofabrikanten als Volkswagen, Mercedes-Benz en BMW om auto’s te
assembleren en te spuiten. Als dit zo blijft, wil topman Peter Harbig
volgend jaar de afdelingen voor assemblage en lakwerk sluiten. Karmann is
wel succesvol met de productie van opvouwbare daken voor cabrio’s. Daarnaast
bouwt het concern het chassis en het koetswerk voor vrijwel alle
Spyker-modellen.
In oktober vorig jaar maakte het bedrijf bekend 1770 banen te schrappen
bij zijn vestigingen in Osnabrück en Rheine. In januari werd het ontslag
aangekondigd van nog eens vijfhonderd van de vijfduizend werknemers in
Duitsland. Wereldwijd telt Karmann ongeveer zevenduizend werknemers. De
omzet daalde vorig jaar met 16 procent naar 1,5 miljard euro.
Autobouwers houden de assemblage en het bespuiten van bepaalde
automodellen zoals cabrio’s steeds meer in eigen hand om zo hun capaciteit
beter te benutten. Karmann verloor onder meer de productie van de Golf
Cabrio. Volkswagen is de belangrijkste klant van Karmann. Bovendien loopt
later dit jaar de productie van de Audi A4 Cabrio af en stopt volgend jaar
de bouw van de Mercedes-Benz CLK Cabrio.
Volgens kenners zou Karmann vooral een interessant overnamedoelwit kunnen zijn
voor investeerders uit China en India. Die zouden dan goed gebruik kunnen
maken van de technische kennis van de ingenieurs van Karmann om hun eigen
auto-industrie vooruit te helpen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl